„ Cifra tollas kapirglk” avagy a dszbaromfi tarts kapcsolata az oktatssal
Jelen rsom megszletsnek apropjt egy az OFI (Oktatskutat s Fejleszt Intzet) ltal tmogatott oktatsi projekt megvalstsa adta. A jelen oktatsa mindamellett, hogy igyekszik lpst tartani a kor s a trsadalom ltal, megkvnt normkkal, tendencikkal, jra eltrbe kezdi helyezni a mltnkkal, gykereinkkel a rg mlt idk embereinek letforminak megismertetst.
Az oktatsvezets dicsretes mdon olyan eddig feledsbe merlt, vagy tasztott, alternatv oktatsi mdszereket kezd visszahelyezni a vals iskolai letbe, amelyek a tanulkat egy teljesebb sznesebb letformhoz vezetik. Ebbe a felelssgteljes munkba sikerlt bekapcsoldnom, jmagamnak, is mint aktv baromfitenysztnek, a Magyar Galamb-s Kisllattenysztk Orszgos Szvetsgnek azon bell is a Magyar Orpington s Nagytest Baromfi Tenysztk Fajtaklubja tagjakn.
Nhny szt magamrl, meg arrl, amit az tavalyi vben elkezdtem, s szeretnk mindenkppen kibvteni.
A tavalyi vben kezdtem a pedaggusi plym tizenhetedik tanvt, az alss tanulk oktsa tern. Mivel Alfldi szlets ember vagyok, mindig is kzel llt hozzm a paraszti let, a paraszti tevkenysgek, az llattarts. Pedaggusknt folyamatosan tapasztalom, hogy a mai gyerekek sajnos nagyon eltvolodtak a paraszti let ltal kzvettett rtkrendektl, az aktv kikapcsoldsuk teljesen leszklt, csak a TV s a Szmtgp szintjre.
Neknk felelsen gondolkod felntteknek, pedaggusoknak ezen vltoztatnunk kell mindenkpp, olyan alternatvk nyjtsval ahol kicsit visszacsempszhetnk a vilgukba a rgmlt dolgaibl, tevkenysgeibl!
Tapasztalom folyamatosan, hogy a gyermekekben pl. meg van az llatszeretet, a kedv s a trdsi szndk is, amit ha kihasznlunk, sokkal hasznosabb idtltsket tudunk nyjtani nekik, st e tevkenysgek trhdtsval hiszem, hogy kevesebb gyermek csatangolna, randalrozna az utckon!
Ezen elkpzelseimet ptettem be egy OFI (Oktatsfejleszt Kutat Intzet)-s, munkba amit tavaly eltt decemberben kezdtem. Ezen munka sorn olyan Oktatsi modulokat rtam, amely az elzekben taglalt elveken alapszik, s kzelebb hozza a gyermekekhez a hzillatokat, legyen az galamb, nyl, dszbaromfi vagy l. Ezen tmkat taglalva rdtak a modulok s ezzel a szemllettel ksztettnk egy kis csapattal oktatfilmeket is ezekbl.

(Ltogats Tth Istvn postagalambsznl)
Az oktatsi modulok j lehetsget s keretet nyjtanak sok kzs tevkenysghez, amely intzmnyek kzs cljait szolgljk. Jelen estben a Szvetsg, az Iskola, Az Oktatsvezets, s az nkormnyzatok kzs, sszehangolt munkjra gondolok, amit egy fontos cl vezrel.
Mindenkpp engem az vezrel, hogy az oktatsi moduljaim tovbb ljenek, s a gyerekek ezekbl hasznot hzzanak, s nem utols sorban az ltalam oly nagyra becslt dsz-baromfitenyszts, nyulszkods, galambszkods aktv utnptlssal gazdagodjk. Szerintem itt ennl a gondolatnl van a kapcsoldsi pont az egyeslet s az oktats kztt. A pedaggiai rsz kidolgozva: ltalam megszletett, az egyesleti utnptls tervei is krvonalazdnak. A kapcsoldsi pontok vilgosak, s mivel a fajtaklub tagjaival errl beszlgetve megbizonyosodtam, sok segt tenyszt is aktvan csatlakozna egy ilyen szervezdshez!

Mindenkppen a lehet legkoraiabb letszakaszban kell elkezdeni munklkodni ezen, ezrt is rtam a modulokat s ksztettk a filmeket als tagozatosaknak. Kell az iskola, teleplsvezets, szakemberek esetlegesen az egyeslet tmogatsa e munkhoz. Kellenek a tenysztk is ehhez, hisz a tanuls legjobb mdszere a megtapasztals, hogy legyen, akiknl meg lehet tekinteni mindazt amirl, beszlnk. Kellenek programok, eladsok, bemutatk ahol baromfis, galambsz, nyulsz szakemberek s tenysztk meslnek a sajt tapasztalataikrl. Hangslyozottan szeretnm kiemelni a mesl szt, mert ez ugyancsak vezet tanulsi mdszer.
Fontos a regionlis jelleg is, mivel ismerni kell azokat a gyermekeket, akikkel dolgozunk, meg fontos a segtsgnyjtsban is, hogy ne szz kilomterekre legynk egymstl.
Fontos dolognak tartom a tanulk bevonst, s az nszervezds lehetsgt, a megfelel motivlst, hogy ne azt rezze a gyerkc: „mr megint beleknyszertenek valamibe, amit nem is szeretnk”….
Biztostanunk kell a megtapasztals lmnyt, klnfle ltogatsokkal, ahol llat s ember testkzelben tallkoznak. Mi e clzattal jrtunk az els osztlyos gyerekekkel egy neves postagalambsznl, egy shonos llatokat tart gazda tanyjn s mutattam be sajt dszbaromfi tenyszetemet a „Minifarmon”.
Nagyon fontos mozzanata az egsz alternatv oktatsi mdszernek, hogy ki kell hasznlnunk a gyermekek kutat, kvncsi, mindig keresgl tulajdonsgait, ezzel mintegy magunkhoz, tevkenysgnkhz csalogatva ket. Rossz az a mdszer, mikor a kezkbe nyomunk kt-hrom csirkt, vagy galambot s elmondjuk mi ezzel tmogattuk az utdnevelst, ez kudarcok sorozatt vltja ki, semmikpp sem elrevezet. De egyre tbb olyan tenyszttrssal sikerl megismerkednem, aki hasonl kpen gondolkozik errl. Ha csak a sajt fajta klubunkra gondolok mris sok olyan tenyszt neve merl fel, akivel sikeresen lehetne ilyen tevkenysgeket vgezni, de mindez igaz ms fajtaklubok tagjaira is!
Az Mgksz jelenleg is mkd ifjsgi tmogat rendszert, vlemnyem szerint ki kell bvteni, hogy a pedaggiai munkt sikeresen lehessen beleilleszteni. Kellenek a kzsen szervezett programok, a gyerekek nyelvre lefordtott eladsok, bemutatk, hogy aztn idvel le lehessen aratni a munknk gymlcst.
A „jvbe be kell fektetni” ez egy ilyen munka lesz, aminek az eredmnyt csak vek mltn fogjuk tudni felmrni, aki rvidtvra tervez csaldni fog. De gy gondolom ezrt szp ez a tevkenysg, hisz lthatjuk, irnythatjuk, felelsen szervezhetjk a jv galambsz, nyulsz, baromfitenyszt genercit!
Mlik Gyrgy
Tant-modulr (Ptervsrai Tamsi ron ltalnos Iskola)
Magyar Orpington s Nagytest Baromfi Tenysztk Fajtaklubja / www.orpingtonklubhungary.gportal.hu /
|